Undervisningsevaluering 23/24
Her kan du se resultaterne af undervisningsevalueringen for skoleåret 23/24 på Sportsefterskolen SINE.
Undersøgelsens grundlag
Spørgeskemaet er sendt ud til 274 elever, hvoraf 144 har svaret.
Eleverne har været fordelt
· 108 elever fra 10. klasse
· 18 elever fra 10. klasse Cambridge
· 18 elever fra 9. klasse
Eleverne er udelukkende blevet spurgt til deres oplevelse af danskundervisningen. I alt 8 lærere er omfattet af undersøgelsen.
Konklusion
Undersøgelsen tegner et overordnet billede af, at eleverne overvejende er tilfredse med undervisningen og mener, de har haft et tilfredsstillende årsforløb og fået et tilfredsstillende fagligt udbytte.
Denne konklusion er baseret på en række spørgsmål der dækker fagligt udbytte, egen indsats, lærerens forberedelse og feedback, klasserumsstyring, lektier og afleveringer.
Spørgsmålene lægger op til kvantitativ vurdering med mulighed for kvalitative uddybninger. Dette giver en kvantitativ forståelse af det overordnede billede og en kvalitativ forståelse for hvad dette billede er et udtryk for. I elevernes uddybningerne finder man individuelle og forskellige forudsætninger, oplevelser og begrundelser for deres svar, både i den negative og positive ende af skalaen.
Udover undersøgelsens lovpligtighed, behandler vi dens resultater med et dobbelt formål. Undersøgelsen præsenterer et nuanceret billede af skolens faglige tilbud til skolens interessenter, og samtidig giver den værdifuld viden for os som skole i det fortsatte arbejde med at optimere den daglige undervisning.
Nedenfor kan du læse en analyse af udvalgte spørgsmål fra undersøgelsen.
Fagligt udbytte
Adspurgt om ”Hvordan har det faglige udbytte af undervisningen været?”
svarer 38 elever, at udbyttet har været ”Rigtig god” og 81 svarer ”God”. 21 elever svarer ”Middel”, 4 elever svarer ”Under middel” og ingen elever ”slet ikke god”.
Det ses her, at langt størstedelen af eleverne er tilfredse med det faglige udbytte (82,64%), mens en mindre del placerer sig i middelgruppen (14,58%), og en meget lille del har ikke været tilfredse (2,78%).
“Jeg synes, jeg har fået meget ud af danskundervisningen. Samtidig har jeg lært at være mere selvsikker, ved at vi i starten var i små grupper, hvor vi evaluerede. Jeg synes, min dansklærers måde at undervise på er rigtig god og ikke trættende.”
Citat: Ditte
Tilfredshed med lærerens planlægning
På spørgsmålet ”Hvor tilfreds er du med lærerens planlægning/forberedelse af undervisningen svarer 60 elever ”Rigtig meget”, 65 ”Meget”, 17 elever svarer ”Middel” mens 2 elever svarer ”Ikke meget” og 0 elever svarer ”Slet ikke”.
Dette viser, at langt størstedelen af eleverne er tilfredse med lærerens planlægning (86,81%), mens en mindre del lægger sig i middelgruppen (11,81%) og en meget lille del ikke er tilfredse (1,39%).
“Jeg synes altid Mark er godt forberedt og har altid noget vi skal lave. Mark er også god til at undervise og lære fra sig.”
Citat: Alberte
Afleveringer
Eleverne afleverede i gennemsnit 5,79 skriftlige afleveringer i løbet af året.
Afleveringernes sværhedsgrad
På spørgsmålet ”Hvordan vurderer du de skriftlige prøvers sværhedsgrad?” svarer 117 at opgavernes sværhedsgrad er ”tilpas”, 23 synes de er ”svære”, 2 synes de er ”For lette”, mens 1 synes de er ”Alt for svære” og 1 synes de er ”Alt for lette”.
Svarene viser, at langt de fleste elever synes de skriftlige opgavers sværhedsgrad er tilpas (81,25%), mens en mindre del af elever oplever dem som svære eller meget svære (16,67%) og en meget lille del synes de er lette eller alt for lette (2,08%).
Lærerens feedback
For at udnytte læringspotentialet i arbejdet med de skriftlige opgaver, er det vigtigt at opgaverne evalueres og der gives brugbare tilbagemeldinger til eleverne.
Derfor har vi stillet spørgsmålet ”Hvordan er feedbacken/tilbagemeldingerne på det skriftlige arbejde?” Hertil svarer 31 ”Rigtig god”, 70 ”God”, 37 ”Middel”, 5 ”Under middel” og 1 ”Slet ikke god”.
Her ses det, at langt størstedelen af eleverne er tilfredse med lærernes tilbagemeldinger (70,14%), mens en mindre gruppe placerer sig i middelgruppen (25,69%) og en meget lille del ikke er tilfredse (4,17%).
“Feedbacken har været god og man har altid kunne spørge, hvad man skal forbedre.”
Citat: Gustav