Undervisningsmiljøvurderingen laves for hvert skoleår og består af et online spørgeskema, der spørger ind det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Læs om undervisningsmiljøvurderingen på Undervisningsministeriets website.
Som en del af evalueringen af undervisningsmiljøet og undervisningen på SINE har eleverne i International Class 2024/25 givet deres bud på, hvordan de oplever undervisningsmiljøet, læringsmiljøet og deres egen udvikling. Evalueringen blev gennemført anonymt via online spørgeskemaer og dækker både kvantitative vurderinger og kvalitative kommentarer. International Class klasserne består af to klasser med 35 elever i alt, hvoraf de 25 af dem har svaret på spørgeskemaet.
Her på siden kan du få et overblik over resultaterne af undervisningsmiljøvurderingen. Hvis du ønsker at få det fulde billede, kan du se samtlige resultater her:
Undervisningsmiljøvurdering på SINE for skoleåret 24/25
På SINE anser vi undervisningsmiljøet som en grundsten for god undervisning. Vi arbejder målrettet med at skabe trygge, inspirerende og professionelle rammer for læring, både socialt og fysisk. Derfor har vores elev-evaluering også spørgsmål, der belyser de sociale relationer, klassens samarbejde og ikke mindst de fysiske rammer i undervisningen.
Resultaterne afspejler, at eleverne generelt trives godt og oplever både høj støtte fra lærere, positivt fællesskab og forbedrede fysiske forhold bl.a. som en følge af skolens investering i nye møbler og indretning.
Overordnede resultater til læringsmiljøet
Resultaterne peger på en meget høj grad af tilfredshed blandt eleverne. Især følgende områder scorer højt:
Trivsel i klassen – gennemsnit på 8,75 ud af 10
Lærerstyring og struktur – 8,48
Undervisningens faglige indhold og planlægning – 8,46
Arbejdsformer og variation – 8,17
Klassefællesskab – 8,30
Eleverne oplever, at undervisningen er tydeligt struktureret og meningsfuld, og de føler sig godt tilpas både fagligt og socialt.
Elevernes egne ord
“Man udvikler sig rigtig meget, man får et rigtig godt fællesskab.”
“Det har en respektiv sværhedsgrad – god lærer – godt fællesskab.”
“Undervisningen er sjov, lærerig og læreren er god til at forklare.”
“Dublin-turen og gruppearbejde har gjort det hele mere levende og spændende.”
Kommentarerne afspejler nogle klasser, hvor der er plads til faglig fordybelse og menneskelig udvikling – og hvor undervisningen formår at engagere på flere niveauer.
Overordnede resultater til arbejdsmiljøet
Resultaterne peger på også her på en meget høj grad af tilfredshed blandt eleverne, hvor følgende områder scorer højt:
Gennemsnitlige vurderinger (skala 1–10)
Spørgsmål/Gennemsnit
Hvor tilfreds er du med fælles aktiviteter i klassen? 9,1
Oplever du, at elever hjælper hinanden i timerne? 9,0
Hvor let er det at få hjælp fra lærerne? 9,2
Hvordan vurderer du det sociale samspil mellem lærere og elever? 9,1
I hvor høj grad er der ro, når du skal arbejde? 8,2
Hvor godt fungerer de fysiske rammer (lokaler, faciliteter)? 8,6
Udvalgte elevcitater
“Vi hjalp hinanden med at forberede fremlæggelser – det skabte et rigtig godt sammenhold.”
“Læreren tog sig tid til en individuel samtale, der virkelig hjalp mig videre.”
“Der er gensidig respekt mellem elever og lærere – det gør det trygt at være med i undervisningen.”
“Lokalet er lyst og indbydende, og der er altid en rolig og fokuseret stemning.”
“Jeg føler mig altid tryg ved at stille spørgsmål – og bliver taget seriøst.”
“De nye borde og stole gør det meget nemmere at koncentrere sig – det føles mere professionelt.”
“Det nye inventar er faktisk flot – det skaber en god stemning i lokalet.”
I skoleåret 2024–2025 har vi på SINE opgraderet alle klasselokaler med nyt inventar. Borde, stole og øvrigt interiør er udskiftet med møbler, der både understøtter komfort og fleksibilitet i undervisningen. Denne indsats bliver bemærket i elevernes evaluering, hvor de fysiske rammer får en gennemsnitlig vurdering på 8,6 ud af 10.
Flere elever fremhæver, at det nye inventar skaber bedre arbejdsro, gør samarbejde nemmere og bidrager til et mere moderne og professionelt undervisningsmiljø.
Konklusion
Evalueringerne bekræfter, at undervisningen i vores internationale klasse lever op til både de faglige og menneskelige ambitioner, vi har på SINE. Med et stærkt læringsmiljø, engagerede elever og dygtige undervisere skabes der rammer for både faglig udvikling, personlig dannelse og internationale perspektiver.
Der er også plads til fortsat udvikling. Elevernes vurdering af egen forberedelse og modtagelsen af feedback ligger lidt lavere end de øvrige kategorier. Det giver anledning til videre refleksion over, hvordan vi kan styrke elevernes forberedelsesvaner og sikre mere synlig og brugbar feedback i undervisningen.
Evalueringspunkterne til undervisningsmiljøet bekræfter, at eleverne i International Class oplever et stærkt og velfungerende undervisningsmiljø. Med investeringer i fysiske rammer og en fortsat prioritering af relationer og trivsel skaber SINE et læringsmiljø, hvor eleverne føler sig trygge, motiverede og set.
Vi fortsætter arbejdet med at udvikle både det sociale og fysiske læringsrum, så vores elever møder en hverdag, hvor trivsel og faglighed går hånd i hånd.