Ansvaret for den fælles fremtid er vores allesammens

På SINE ønsker vi at bidrage til en verden som også i fremtiden kan tilbyde et godt liv for mennesker, dyr og planter.

Derfor er vi gået i gang med blive mere bæredygtige.

Det handler både om rent faktisk at sikre et bedre aftryk i verden som skole, og at skabe ringe i vandet gennem den dannelse eleverne får med fra et ophold på SINE.

Bæredygtighedsarbejdet er en proces, hvor vi hele tiden arbejder på at blive bedre gennem konkrete tiltag.

”En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende behov uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare.”

– Fra Brundtlandrapporten, 1987.

Aktuelle tiltag

  • To bæredygtighedsansvarlige lærere
  • Et bæredygtighedsudvalg med en elev fra hvert hus
  • Affaldssorteringen på skolen, herunder i elevhusene
  • Ved indkøb af SINE merchandise (huer, kuglepenne, drikkedunke osv.) prøver vi altid at se om der er en bæredygtig løsning til en rimelig pris først
  • Hus- og årstrøjer købes fra et firma med en bæredygtig profil. Skoleåret 21/22 kommer trøjerne fra det danske brand Turtle.
  • Skijakker og skibukser til skilinjen købes fra et firma med en bæredygtig profil. Fra skilinjens start i 2016 har vi købt fra Picture Organic Clohing.
  • Fokus på at mindske madspild i køkkenet og i spisesituationerne
  • Vi deltager i Affaldsindsamlingen.dk i foråret.
  • Verdensmålene er omdrejningspunkt i 9. klassernes projektopgaver og 10. klassernes OSO opgave.
  • Generelt fokus på at genbruge materialer fx til juleklip og diverse aktiviteter
  • I overensstemmelse med de officielle danske kostråd bevæger os i retning af en mere klimavenlig kost med planterige og varierede retter.
  • De fleste boliger / bygninger er omlagt til fjernvarme – de sidste bygninger omlægges indenfor en årrække.
  • Centralstyring og automatisering til optimering af varmeforbrug

 

Planer for fremtidige tiltag

  • Udarbejdelse af en bæredygtighedsvision
  • Udarbejdelse af en bæredygtighedsstrategi
  • Udarbejdelse af konkrete og målbare mål på langt og kort sigt
  • Udarbejdelse af en konkret plan for realisering af strategien, herunder et system for realisering, støtte og opfølgning
  • Udarbejdelse af en indkøbspolitik
  • Tiltag til et energiforbrug baseret på vedvarende energi
  • Udarbejdelse af en materialepolitik
  • Udarbejdelse af en tværgående dannelsesstrategi, der skal styrke elevernes evne til at forholde sig til og bidrage til løsning af verdens udfordringer, herunder de aktuelle udfordringer med klima og miljø.
ca