Implementering af SINEs værdier
Vi har på SINE i skoleåret 2022/23 været igennem en proces, hvor vi har fået skolens fire værdier klarlagt og kigget ind i hvordan disse skal tydeliggøres i de forskellige arenaer på skolen. Skolens fire værdier, som i skoleåret 2022/23 blev gjort til en del af værdigrundlaget er:
– Ambitiøs
– Sammenhold
– Nærvær
– Ordentlighed
Dette arbejde er fortsat ind i skoleåret 2023/24, hvor vi har forsøgt at implementere værdierne blandt elever og ansatte – Der er arbejdet ud fra processer, der skulle tydeliggøres skolens værdier på værelser, i huse, i sporten, i undervisningen, rejser og generelt i det store fællesskab.
Med alle disse igangværende processer er selvevalueringen yderst relevant i forhold til om det er lykkedes at skabe en større bevidsthed om værdigrundlaget og kigge på hvilke arenaer, hvor det er lykkedes at implementere arbejdet.
Det er bestyrelsens og ledelsens ønske at evaluere skolens værdigrundlag og de ansatte har taget godt imod vigtigheden i at kigge på vores egen praksis.
Desuden beskriver selvevalueringen hvorledes SINE’s evalueringspraksis lever op til gældende lovgivning – se bekendtgørelsen nederst i dokumentet.
Vi har udvalgt 3 forskellige områder, hvor vi har ønsket at evaluere output af arbejdet med at implementere de fire værdier og gøre dem til en del af hverdagen:
- De enkelte sportslinjer
- Nyansatte
- Elevrådet
1. Arbejdet med evalueringen af værdierne på de enkelte sportslinjer
For at få indblik i arbejdet med implementeringen af værdierne på den enkelte sportslinje har ledelsen i efteråret 2023 været rundt til linjemøder til de enkelte linjer, hvor der er talt ind i arbejdet med at øge elevernes kendskab til værdierne.
Her var billedet at der på en stor del af linjerne bliver sat tid af til arbejdet med at koble den sportslige praksis med skolens værdier.
Dog var der også et ønske fra mange af sportslærerne at få noget mere konkret materiale, som kunne understøtte arbejdet med at udbrede elevernes kendskab til skolens værdigrundlag.
I den forbindelse er vi på SINE i gang med at udvikle materiale, der kan bruges som dialogværktøj i forskellige arenaer på skolen (se billederne til venstre og nedenfor).
Ledelsen er i foråret 2024 i gang med linjeudviklingssamtaler, hvor arbejdet med værdierne og værdigrundlaget er et punkt på dagsordenen, så der løbende kigges ind i hvordan man i fællesskab kan være med til at gøre værdigrundlaget til en naturlig del af de forskellige aktiviteter på linjerne og der kan trækkes tråde mellem de forskellige linjer.
2. De nyansattes oplevelser med værdigrundlaget
For at kigge vores egen praksis i sømmene har vi i ledelsen i skoleåret 2023/24 undersøgt om vores arbejde med de nyansatte er skarpt nok i forhold til at give dem kendskab og viden om værdigrundlaget og værdierne.
I den forbindelse lavede vi et kvalitativt spørgeskema, hvor de nyansatte i skoleåret 2022/23 og 2023/24 blandt andet skulle svare på følgende spørgsmål:
Hvilket indblik har du skolens strategi, værdier og mål?
I den forbindelse kom blandt andet følgende svar fra nogle af de 14 nyansatte:
Jeg har et godt kendskab til skolens værdier og værdiarbejdet
Jeg kender kun værdien ”ambitiøs”, men skal Google mig frem til de andre tre værdier og hvad vi gerne vil med dem
Jeg synes, at det er godt, at der bliver gjort så meget ud af det, så eleverne også får indblik i hvad vi gerne vil som skole.
Værdierne er kommet hen ad vejen, men kunne måske stå skarpere gennem flere opstartsmøder
Skolens værdier præsenteres i opstartsdagene, men her er der så meget at forholde sig til, at man hurtigt glemmer det – Derfor kunne et opfølgende arbejde være godt.
Skolens fire værdier har jeg godt indblik i og på linjen arbejder vi godt med værdierne, så de gerne skal så klart for eleverne
I forlængelse af spørgeskemaundersøgelsen har ledelsen i det efterfølgende arbejde talt ind i forskellige tiltag, der kan være med til at optimere processerne for de nyansatte, så de nemmere får kendskab til værdierne og arbejdet med disse i dagligdagen.
Her kommer ledelsen i det kommende skoleår til at forsøge med tiltag som flere opfølgningssamtaler, klippekort med forskellige hjælpeinstanser, mentorliste med opgaver og værdisnak i forbindelse med linjeudviklingssamtaler.
3. Elevrådets evaluering af værdiarbejdet
I løbet af april måned 2024 er deltagerne i elevrådet med til at evaluere hvordan man på elevniveau oplever arbejdet med skolens værdier i de forskellige kontekster; klassen, huset, sporten og det store fællesskab.
Tanken med denne evaluering er, at det skal udgøre en del af det samlede billede af værdiarbejdet på skolen, som kan benyttes i videre udvikling af skolens udvikling og tydeliggørelsen af værdigrundlaget i dagligdagen.
Elevrådet på SINE består af 17 elever og udgøres af en elev fra hvert hus – Det vil altså også sige, at det er et bredt udsnit af både klasser og sportsgrene, så derved skulle det gerne give et godt indblik i hvordan værdierne lever i de forskellige arenaer.
Eleverne fra elevrådet har fået til opgave at svare på, hvordan de oplever arbejdet med værdierne på SINE – Herunder kan læses et udpluk af de forskellige besvarelser:
Jeg synes at det er fedt at være elev på SINE, da der er et godt miljø på skolen, hvor vi lærer at være mere nærværende og at udvise en vis ordentlighed overfor hinanden. Man lærer meget hurtigt at være mere nærværende, da vi får taget vores telefoner i de første 2 uger af opholdet, selvom det virker træls i starten, så er det virkelig med til at styrke sammenholdet hos eleverne og det tvinger også en til at komme ud af huset og møde nye mennesker.
Der er også et fedt træningsmiljø og nogle faciliteter, der giver én mulighed for at være ambitiøs med sin træning, men som også har fokus på sammenhold og det giver et godt fællesskab på linjerne. Det er også fedt at have et fitnesslokale som hele tiden er åbent, så man kan få lov at træne uden for ens egen linjetræning.
Der er også en ordentlighed generelt på skolen, både til træning, i skolen og i husene, hvor folk bliver accepteret som de er og hvor der er plads til alle. Det er også fedt at have lærere der går op i at bygge en relation til deres elever, hvilket gør at der også kommer en anden form for respekt for lærerne, hvilket også skaber mere ordentlighed blandt eleverne i timerne.
Noget af det fedeste ved SINE er turene, både de små ”ryste sammen”-ture og de store kulturrejser, de er nået af det fedeste man oplever i sit år på SINE og jeg håber virkelig at man kan blive ved med at tage på kulturrejser til USA, Thailand og Japan, som er lande der er så kulturelt forskellige fra Danmark, så man både lærer en ny kultur at kende, men også får styrket sammenholdet på linjerne endnu mere.
Man støder på skolens værdier i forskellige sammenhænge, hvor de forskellige lærere, trænere og kontaktlærere laver små opgaver, hvor vi skal forholde os til hvordan vi skal leve op til værdierne.
Udvalgte dele af elevernes besvarelser tages med efter skoleårets afslutning, hvor lærere og ledelse skal evaluere skoleårets forløb; herunder arbejdet med værdierne.
Her vil der blive lavet en opfølgningsplan for hvordan værdiarbejdet skal tage sig ud i fremtiden – På både elevniveau, lærerniveau, lederniveau samt koblingerne mellem disse og hvilke fokusområder der lægges ind i den kommende periode.
Bekendtgørelse af lov om efterskoler og frie fagskoler
Kap. 3 – § 17. Skolen skal oplyse sit værdigrundlag til enhver, som beder om det, og offentliggøre værdigrundlaget på sin hjemmeside på internettet. Skolen skal orientere forældre til undervisningspligtige elever om skolens værdigrundlag ved tilmelding til skolen. Bestyrelsen skal udarbejde en plan for skolens evaluering af skolens virksomhed i forhold til værdigrundlaget. Skolen skal foretage denne evaluering mindst hvert andet år.
Stk. 2. Bestyrelsen godkender årligt en plan for skolens kursusvirksomhed (årsplanen) og en plan for indholdet af det enkelte kursus (indholdsplanen). Skolen skal offentliggøre sin årsplan på skolens hjemmeside på internettet. Skolen skal tillige offentliggøre sine indholdsplaner på skolens hjemmeside på internettet. Bestyrelsen kan bemyndige forstanderen til at godkende indholdsplanen.